آزمایش الاستاز مدفوع

آزمایش الاستاز مدفوع

آزمایش الاستاز مدفوع چیست؟

الاستاز آنزیمی است که توسط بافت ویژه ی اگزوکرین در لوزالمعده (پانکراس) تولید می شود. در این آزمایش مقدار الاستاز در مدفوع به منظور ارزیابی عمکلرد پانکراس، اندازه گیری می شود.

لوزالمعده (پانکراس) از دو نوع بافت تشکیل شده است: اگزوکرین و اندوکرین. اگزوکرین لوزالمعده مسئول تولید الاستاز به همراه آنزیمهای دیگری است که به روده کوچک منتقل میشوند تا چربیها، پروتئینها و کربوهیدراتها را به عنوان بخشی از هضم غذا تجزیه کنند. الاستاز در دستگاه گوارش تجزیه نمی شود و در نهایت در مدفوع از بدن دفع می شود. الاستاز را می توان در مدفوع فرد اندازه گیری کرد و مقدار آن بازتابی از عملکرد نرمال پانکراس می باشد.

کاهش سطح آنزیم در مدفوع زمانی اتفاق می افتد که بافتهای برون ریز لوزالمعده، الاستاز کافی تولید نکنند. این وضعیت را نارسایی پانکراس می نامند. نارسایی پانکراس (اگزوکرین) زمانی رخ میدهد که مقدار آنزیم های آزاد شده و منتقل شده به روده کوچک برای هضم مناسب غذا و جذب مواد مغذی ناکافی باشد.

هر شرایطی که مجاری پانکراس را مسدود کند یا به سلول هایی که الاستاز تولید می کنند، آسیب برساند، می تواند باعث نارسایی پانکراس شود. این بیماری اغلب در شرایطی مانند پانکراتیت مزمن و گاهی اوقات سرطان پانکراس دیده می شود. و همچنین در کودکان، با فیبروز کیستیک (CF) یا سندرم شوخمن-دیاموند (SDS) همراه است.

الاستاز مدفوع

 

این تست چه زمانی درخواست می شود؟

آزمایش الاستاز ممکن است زمانی انجام شود که فرد علائم و نشانه های نارسایی پانکراس را داشته باشد، مانند:

  1. گرفتگی شکم و نفخ
  2. مدفوع بد بو، حجیم و چرب
  3. در کودکان، ناتوانی در افزایش وزن، تاخیر در رشد
  4. سوء جذب
  5. سوء تغذیه
  6. کمبود ویتامین
  7. کاهش وزن

Elastase stool

اگر فرزندم آزمایش الاستاز طبیعی داشته باشد چه آزمایش های دیگری ممکن است انجام شود؟

اگر علائم و نشانه های شما همچنان ادامه داشته باشد و سوء ظن قوی در مورد نارسایی پانکراس باقی بماند, پزشک شما ممکن است آزمایشات مدفوع را برای چربی مدفوع و کیموتریپسین یا آزمایش خون برای آمیلاز و لیپاز انجام دهد تا به سایر جنبه های پانکراس و عملکرد گوارشی توجه کند.

 

دسترسی سریع

پذیرش آنلاین آزمایشگاه

بدون اتلاف وقت، سریع و آسان پذیرش شوید

دریافت جواب آزمایش

در صورت آماده بودن جواب آزمایش خود، آنلاین جواب‌ آن را دریافت کنید.

نمونه‌‌گیری در منزل

برای سهولت شما عزیزان، امکان نمونه‌گیری در منزل توسط آزمایشگاه فروردین فراهم شده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *