قهوه و سرطان

قهوه و سرطان

دوروی قهوه: دانه سیاه سلامت یا سرطان!؟

در سال ۲۰۱۶، یک هیئت تخصصی که توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) تشکیل شد. اما بر اساس شواهد فعلی، این آژانس نتوانست به این نتیجه برسد که نوشیدن قهوه سرطان زا است یا نه؟

تحقیقات در مورد ارتباط قهوه و سرطان چه چیزی را نشان می دهد؟

قهوه ممکن است خطر ابتلا به سرطان آندومتر رحم و کبد را کاهش دهد. اما از آنجایی که افرادی که سیگار می‌کشند معمولاً قهوه هم نیز می نوشند، دشوار است که به طور کامل مصرف دخانیات را در مطالعات قهوه و سرطان‌های شدید مرتبط با تنباکو توضیح داد. تحقیقات اولیه نشان داد که قهوه خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد، اما بعداً مشخص شد که عامل اصلی سیگار کشیدن است.

 

آیا قهوه با خطر ابتلای کمتر به سرطان مرتبط است؟

مطالعات اخیر نشان می دهد که قهوه ممکن است خطر ابتلا به چندین نوع سرطان از جمله سرطان سر و گردن، کولورکتال، سینه و کبد را کاهش دهد، اگرچه اثرات مفید بالقوه قهوه به طور کامل شناخته نشده است.

صدها ترکیب فعال بیولوژیکی از جمله کافئین، فلاونوئیدها، لیگنان ها و سایر پلی فنول ها در قهوه بوداده یافت می شوند. نشان داده شده است که این ترکیبات قهوه باعث افزایش مصرف انرژی، مهار آسیب سلولی، تنظیم ژن های دخیل در ترمیم DNA، خواص ضد التهابی و/یا مهار متاستاز و سایر فعالیت ها می شوند.

همچنین شواهدی وجود دارد که مصرف قهوه با خطر کمتر مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ مرتبط است که با خطرات بالاتر ابتلا به سرطان روده بزرگ، کبد، سینه و آندومتر ویا مرگ و میر مرتبط می باشد.

 

آیا آکریل آمید قهوه با سرطان مرتبط است؟

قهوه می تواند حاوی آکریل آمید باشد، اما تحقیقات بیشتر نشان میدهد که بین مصرف آکریل آمید غذایی و خطر ابتلا به سرطان در انسان هیچ ارتباطی وجود ندارد

آکریل آمید توسط IARC به عنوان یک “ماده سرطان زا احتمالی” طبقه بندی می شود. در سال ۲۰۰۲، دانشمندان سوئدی کشف کردند که آکریل آمید می تواند از آسپاراژین (یک اسید آمینه) و شکر در طی پخت و پز با حرارت بالا تشکیل شود.

این کشف منجر به تشدید تحقیقات در مورد ارتباط بین مصرف آکریل آمید از رژیم غذایی و خطر ابتلا به سرطان در انسان شد. در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴، دو مطالعه بزرگ شواهد را بررسی کردند و هیچ ارتباطی بین آکریل آمید غذایی و خطر ابتلا به سرطان پیدا نکردند.

 

آیا باید قهوه نوشید؟

به طور کلی، به نظر می رسد که نوشیدن قهوه ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد، اما خطرات آن نامشخص است. تحقیقات بیشتری برای درک کامل مکانیسم‌های بیولوژیکی مرتبط با نوشیدن قهوه، قرار گرفتن در معرض آکریل آمید و خطر سرطان مورد نیاز است.

صرف نظر از در نظر گرفتن رویکردهای رفتاری برای کاهش خطر سرطان، باید در نظر داشت که پیشگیری از شروع سیگار کشیدن و بهبود نرخ ترک سیگار مهمترین راه برای کاهش میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است

بعد از قطع سیگار، سبک زندگی سالم می توانند خطر ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی به حداقل برسانند. این سبک زندگی شامل محدود کردن مصرف الکل، حفظ وزن بدن در طول بزرگسالی، فعالیت بدنی و مصرف یک رژیم غذایی عمدتاً گیاهی می باشد.

 

منبع: انجمن سرطان آمریکا

دسترسی سریع

پذیرش آنلاین آزمایشگاه

بدون اتلاف وقت، سریع و آسان پذیرش شوید

دریافت جواب آزمایش

در صورت آماده بودن جواب آزمایش خود، آنلاین جواب‌ آن را دریافت کنید.

نمونه‌‌گیری در منزل

برای سهولت شما عزیزان، امکان نمونه‌گیری در منزل توسط آزمایشگاه فروردین فراهم شده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *