ویاگرا و آلزایمر

ویاگرا و آلزایمر

ویاگرا(سیلدنافیل) و آلزایمر:

افرادی که داروی سیلدنافیل را مصرف می کردند کمتر به بیماری آلزایمر مبتلا می شدند. در نورون های انسانی کشت شده، سیلدنافیل رشد را افزایش داد و نشانگرهای زیستی آلزایمر را کاهش داد. این یافته ها از بررسی بیشتر سیلدنافیل به عنوان یک درمان احتمالی برای بیماری آلزایمر پشتیبانی می کند.

بیماری آلزایمر (AD) شایع ترین شکل زوال عقل است. پیش بینی می شود تا سال۲۰۵۰ ، ۱۶ میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار دهد. علائم AD پلاک های آمیلوئید و درهم تنیدگی های نوروفیبریلاری تاو در مغز است. تلاش برای توسعه داروهای جدیدی که مستقیماً پروتئین های آمیلوئید یا تاو را هدف قرار می دهند، مزایای بالینی قابل توجهی برای بیماران به همراه نداشته است. رویکرد دیگر برای توسعه درمان هایAD، جستجوی داروهای موجود است که به طور بالقوه می توانند تغییر کاربری دهند.

مطالعه محققان موسسه ملی پیری NIH (NIA) بر روی ژن های مرتبط با آسیب شناسیAD، برهمکنش های مولکولی و مجموعه ژن های مرتبط با پلاک های آمیلوئید و درهم تنیدگی تاو صورت گرفت. آنها همچنین شبکه هایی از داروها و اهداف مولکولی آنها را برای بیش از ۱۶۰۰ داروی مورد تایید FDA بررسی کردند.

این تیم ۶۶ دارو را با نزدیکترین روابط به ژن های مرتبط با AD شناسایی کردند. پس از در نظر گرفتن عوامل دیگر، نامزد برتر سیلدنافیل بود که با نام های تجاری Viagra و Revatio نیز شناخته می شود. سیلدنافیل برای درمان اختلال نعوظ و فشار خون ریوی مورد تایید   FDA است.

در مرحله بعد، این تیم داده های خسارت بیمه بیش از ۷ میلیون آمریکایی را تجزیه و تحلیل کرد. آنها دریافتند که افرادی (عمدتاً مردان) که سیلدنافیل مصرف می کردند، ۶۹ درصد کمتر از افرادی که این دارو را مصرف نمی کردند، در طی ۶ سال به AD مبتلا می شدند. این ارتباط بین سیلدنافیل و AD پس از تنظیم جنسیت، سن و سایر بیماری ها و شرایط برقرار شد.

برای درک اینکه سیلدنافیل چگونه ممکن است بر AD تأثیر بگذارد، محققان نورون هایی را از سلول های بنیادی مشتق شده از بیماران AD رشد دادند. قرار دادن سلول ها در معرض سیلدنافیل منجر به افزایش رشد نوریت ها شد که نورون ها را به یکدیگر متصل می کنند و فسفوریلاسیون تاو، نشانگر زیستی اولیه AD را کاهش داد. در مجموع، این نتایج ارتباط بین استفاده از سیلدنافیل و کاهش خطر AD را نشان داد. اما این تحقیقات موید این امر نیست که سیلدنافیل باعث جلوگیری یا معکوس شدن AD می شود. ممکن است عوامل دیگری نیز مسئول این ارتباط باشند.

برگرفته از سایت مرکز ملی سلامت (NIH) آمریکا

دسترسی سریع

پذیرش آنلاین آزمایشگاه

بدون اتلاف وقت، سریع و آسان پذیرش شوید

دریافت جواب آزمایش

در صورت آماده بودن جواب آزمایش خود، آنلاین جواب‌ آن را دریافت کنید.

نمونه‌‌گیری در منزل

برای سهولت شما عزیزان، امکان نمونه‌گیری در منزل توسط آزمایشگاه فروردین فراهم شده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *